مرور انتقادیِ کتب نقد ادبی در زمینه آبشخورهای نقد
نویسنده
چکیده مقاله:
تقریباً همۀ مولفان کتُب نقدِ ادبی درایران ازاستاد زرینکوب تا متاخّران(شمیسا، امامی، غلامحسینزاده، درگاهی، بشردوست، شایگانفر و...) همه یا بخشی ازکتاب خود را به بررسی آثار، منابع و آبشخورهای «نقد ادبی درگذشته» اختصاص دادهاند. بهرغم منظرها و رویکردهای مختلف مولفان، با مقایسه و جمعبندی مطالب این کتب درباب گذشته نقد ادبی در ایران میتوان به یک آرشیو ِمحدود و مشخص برپایه «ذخیره ذهنی مشترک» دست یافت.این آرشیو معین و در حقیقت گفتمانی با تفاوتهای نهچندان چشمگیر، محدود است به کتبی چون «قابوسنامه، چهارمقاله، ترجمانالبلاغه، المعجم، حدائقالسحر، معیارالاشعار، بهارستان، یا تذکرهها (تذکرهالشعرا، لبابالالباب، آتشکده آذر، تذکره نصرآبادی و...) یا «نقد شاعران بر یکدیگر که عمدتا بر پایه تفاخر، رقابت، حسادت و یا تعارفات» رقم خورده است مانند ستایش شهید و رودکی از شعر یکدیگر یا جدال لفظی و مقابلۀ عنصری با غضائری یا طعن فلان شاعر بر دیگری. مولفان درباب دستهبندی و گونهشناسی انواع نقد درگذشته نیز غالبا به رویّه مشابهی عمل کردهاند و به نقدهای «لفظی و لغوی، بلاغی، شکلی/ صوری، سرقات ادبی و توارد، نقد ذوقی و فنی» اشاره کردهاند. درباب تعلیل بیرمق بودن و فقر نقدِ ادبی درگذشته نیز با استدلالها و دلایل مشابهی مانند طرح نظریههای «معطوف به استبداد ایرانی( قاضی مرادی و سیف و ...)، انسداد و انحطاط، فروکشکردن خردگرایی، طرد گفتوگومندی، رواج بینش اشعریگری، رونق تصوف و تفکر شاعرانه و بینش شهودی» مواجه میشویم. دراین مقاله میکوشیم تا از رهگذر نقد مبانی و مفروضات و قراردادهای نانوشتۀ این کتب و پیشکشیدن تاملات انتقادی کتب نقد و نظریه ادبی غربی و نوع مواجهه غربیها با میراث خود و مقایسهاش با مواجهه منتقدان ما با نقدِ ادبی به مثابه امری تکافتاده، به نقد این آرشیو بپردازیم. تاریخ نظریه و نقد ادبی غربی از یونان تا اکنون، گواه حرکت کوچگرانه و انتقالِ استعاری نظریهها و مفاهیم از حوزهای به حوزهای دیگراست. توجه به متون کلامی- فلسفی، اصولی، تفسیری، عرفانی بهمثابه دستگاههای فکریای که به مقولاتی چون « معنا، لفظ، زبان، زمان، فهم، تاویل، نص، تمثیل، تجربه، وجود، جمال، معرفت، اخلاق و سیاست» پرداختهاند میتواند فضاهای جدیدی را بگشاید و شبکه گسترده نقد را به مثابه کنشی فرهنگی و تاریخی بازنماید.
منابع مشابه
تاریخ نقد ادبی معاصر در ترازوی نقد
نقد ادبی در سالهای اخیر با اقبال فراوانی از سوی پژوهشگران مواجه گردیده است. جدای از انبوه کسانی که نقد آثار ادبی را رسالت و خویشکاری خود ساخته، آثار متعددی در نقد آثار شاعران و نویسندگان آفریدهاند، برخی دیگر از پژوهشگران معاصر به مباحث پیرامونی نقد ادبی چون جامعه شناسی نقد توجّه کرده، به نقد و مباحث آن پرداختهاند؛ تاریخ نقد ادبی یکی از این مباحث پیرامونی است که درچند دهۀ گذشته نگاه بسیاری از ...
متن کاملنقد ترجمة ادبی از دیدگاه تحلیل گفتمان انتقادی
این مقاله در چارچوب روییل گفتمانِ انتقادی به نقد ترجمۀادبی میپردازد.تحلیل گفتمانِ انتقادی رویی به مطالعة متنی از ی درنظر میگیرد و مییربناهای ایدئولوژیطبیعی جلوه داده شدهین رویمطالعات ترجمه زمینۀ تازهای را بهوجود میمبدأ و متنِ مقصدمیتواند با نگاهی نو مورد نقد قرار گیرد. بهمنظور معرفی این تعامل، در ای""، با بهرهگیری از روشهای تحلیل گفتمان انتقادی، مورد بررسی قرار میگیرد. نتایج نشان میی...
متن کاملتحلیل انتقادی کتاب نقد ادبی اثر نعیم عموری
نقد کتابهای دانشگاهی از مهمترین روشها برای بررسی میزان کارآمدی آنهاست که مزایا و معایب آنها را برمیشمرد و بدین طریق راه را برای تمامی کسانی که قصد نویسندگی در حوزهای مشخص دارند هموار میکند. کتاب نقد ادبی اثر «نعیم عموری» سعی دارد که مکاتب و روشهای نقد ادبی را به دانشجویان زبان و ادبیات عربی معرفی کند. این مقاله به روش توصیفی ـ تحلیلی و آماری درپی آن است تا کتاب حاضر ...
متن کاملتراز ادبی متن (پیشنهادی در نقد ادبی)
مقالة حاضر کوششی است در راستای پیشنهاد یک شیوة نقد بر اساس معیارهای محسوس و سنجش پذیر. زبان ادبی از دیدگاه شکلگرایان، نشان دهندة نقش خاصی از زبان است که توسط عناصر شکلی برجسته شده است. بر این اساس به نظر میرسد تمام عناصر اینگونه از زبان قابل شناخت و توصیفپذیر باشند. برای تعیین ادبیّت یک متن، نخست باید عناصر شکلی آن را مشخص کرد و برشمرد. سپس با توجّه به فاصلة این عناصر از زبان خودکار، تر...
متن کاملنقد استعاره تمثیلیه در کتب بلاغی
در باب استعاره و صورتهای گوناگون آن، در کتب بلاغت بحثها و نکتهها آوردهاند و از دیدگاههای مختلف استعاره را تقسیم بندی کردهاند. یکی از بحث انگیزترین مباحث، موضوع استعاره تمثیلیه است که گاهی با عنوانهای استعاره مرکب و مجاز مرکّب بالکنایه نیز تعریف شده است. در بسیاری از این کتابها، این سه موضوع تحت عنوان یک تعریف آمده و شواهد مشترکی برای آن ذکر کردهاند؛ امّا با غور در این کتابها و با دقّت نظر...
متن کامل« نقد نقّادان ادبی»
نقد بر پایهی معناشناسی و پذیرش چندگانگی معنا باعث پیوند ذهن خواننده با ابعاد مختلف زیباییشناسی متن میگردد؛ این درک درست از متن، خواننده را ترغیب میکند تا بیشتر بخواند و بیشتر لذّت ببرد، خوانشِ بیشتر نیز فرآیندی است دو سویه بین نویسنده و خواننده که نتیجهی آن جامعهای با فرهنگ بالاست که درست میاندیشد و نقد میپذیرد. در مقابل این نوع نگرش جدید، سنّتهای ادبی در پی مطلق گرایی معنا هستند، نگا...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
عنوان ژورنال
دوره 9 شماره 1
صفحات 197- 219
تاریخ انتشار 2019-06-17
با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023